Regis, šiuo metu jau visiškai į pabaigą artėja laikotarpis, kai naujas mašinas parduodantys verslininkai didelėmis raidėmis skelbė: „Sandėlio išpardavimas, geriausios kainos.“

Žvelgiant vien į statistiką, proveržio vis dar nematyti. 2009 m. lengvųjų asmeninės ir komercinės paskirties automobilių pardavimo rinka, palyginti su 2008 m., smuko apie 70 proc. – nuo maždaug 25 iki 8 tūkst. vienetų.

Įmonės „Autotyrimai“ duomenimis, 2010 m. sausį–lapkritį pirmą kartą po ilgos pertraukos užfiksuotas lengvas 4 proc. augimas (7 909 vnt.), palyginti su 2009 metais.

Vertinant vien lapkritį, kilimas sudarė net 78 proc. Regis, įspūdinga, tačiau verslininkai neskuba šauti šampano. Įdėmiau pažvelgus matyti, kad dabar bendra naujų automobilių pardavimo apimtis vėl grįžo į 2001–2003 metus.

„Palyginti su kitomis rinkomis, mes, automobilių pardavėjai Lietuvoje, vis dar esame biedni kaip utėlės. Dabar galime kalbėti apie tam tikrą rinkos stabilizaciją, o 2011 m. galime laukti švelnaus ūgtelėjimo“, – IQ teigė Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas, bendrovės „Tokvila“ valdybos pirmininkas Petras Ignotas.

Atsargieji ir optimistai

Automobilių pardavėjams Lietuvoje nemenka paspirtimi išlieka reeksportas. Taip įvardijamas procesas, kai naujos mašinos mūsų šalyje įregistruojamos tik trumpam laikotarpiui ir vėliau parduodamos partneriams Vakarų ar Rytų Europoje.

„Autotyrimų“ duomenimis, taip iš mūsų šalies iškeliauja maždaug kas penkta nauja mašina (2010 m. I pusmetį – 21 proc.). Ši dalis pastaraisiais metais lieka daugmaž stabili. Galima paminėti, kad aiškūs reeksporto lyderiai 2010 m. I ketvirtį buvo „Renault“ (119 vnt.), „Subaru“ (39) ir „Dacia“ (25).

Jei siektume dar labiau sumenkinti pardavėjų pastangas, galima pridurti, kad apie 360–450 automobilių per metus nuperka loterijos „Teleloto“ rengėjai.

„Inchcape Motors“ rinkodaros ir ryšių su klientais vadovas Baltijos šalims Justas Nekrošius pripažįsta, kad reali 2010 m. pardavimo rinka sieks ne 8 tūkst., o 5–5,5 tūkst. automobilių. Specialistas patvirtino, kad apie 30–35 proc. įmonės parduodamų lengvojo transporto priemonių išvežama į užsienį.

„Inchcape Motors“, parduodančios „Ford“, „Hyundai“, „Isuzu“, „Jaguar“, „Land Rover“, „Mazda“ ir „Mitsubishi“ automobilius, 2011 metais vis dėlto planuoja 10–20 proc. augimą. Tai nėra mažai, turint omeny, kad nuo krizės pradžios iki šiol pardavimas smuko net keturis kartus.

„Verslo pasitikėjimas šalies ūkiu grįžta, todėl tikimės, kad jau 2011 metais pagyvės komercinių automobilių pardavimas. O išperkamosios nuomos rinkos atsigavimas paskatintų privataus sektoriaus augimą, tačiau čia aiškių ženklų mes dar nepastebime“, – teigė J. Nekrošius.

Jo skaičiavimais, jei lengvųjų automobilių rinka augtų panašiais į dabartinius tempus, 2007–2008 metais buvusį aukso amžių vėl būtų galima pasiekti tik 2016-aisiais.

Ne visi tokie skeptiški. Anot BMW atstovų Lietuvoje įmonės „Krasta auto“, nors 2010 metų pradžia buvo vangi, jau pavasarį pavyko padidinti pardavimą. Užsakomųjų automobilių skaičius vis auga – nuo pavasario pasirašomų sutarčių kas mėnesį daugėjo net po 50 proc.

„Таi džiugina ir nuteikia optimistiškai. Kadangi nuo krizės pradžios nemaža dalis mūsų klientų nekeitė savo automobilių į naujus, prognozuojame, kad bent jau įmonės tai gali padaryti 2011 metais“, – IQ sakė „Krasta auto“ regiono pardavimo ir rinkodaros vadovė Rasa Klimavičiūtė, laukianti 20–25 proc. pardavimo augimo.

Mindaugas Plukys, „Nissan Nordic Europe“ rinkodaros koordinatorius Lietuvai, taip pat tvirtino, kad 2010 m. įmonės rezultatai tolygiai gerėjo: „Pardavimą skatino ne tiek siūlomos akcijos ar nuolaidos, kiek išperkamosios nuomos bendrovių sąlygų švelnėjimas, gyventojų pajamų didėjimas. Situacija jau gerėja. Ir jeigu tas procesas dar paspartės, tai 2008 metų lygį ne tik greitai pasieksime, bet ir pralenksime.“

Laima Gatelienė, „Møller Auto Vilnius Audi centro“ generalinė direktorė 2010 m. dar fiksavo 15 proc. nuosmukį, tačiau 2011 m. planuoja 20 proc. augimą. Anot „Audi“ atstovės, tokioms prognozėms pagrindo suteikia suaktyvėję pirkėjai, teigiami pokyčiai išperkamosios nuomos bendrovių politikoje. „Po truputį turėtume grįžti į normalios verslo veiklos ritmą“, – vylėsi L. Gatelienė.

„Møller Auto Vilnius Volkswagen centro“ atstovai IQ irgi prisipažino, kad 2010 m. pardavimo lygis, ypač asmeninės paskirties automobilių, gerokai viršijo lūkesčius ir dar geresnių rezultatų pasiekti nepavyko vien dėl išnaudotų gamintojo kvotų.

Indikatorius – statybų rinka?

Lietuvos autoverslininkų asociacijos direktorius Mindaugas Beišys sako, kad 2011 m. būtų gerai pasiekti 10 proc. augimą.

Jis mano, kad didesnio proveržio galima sulaukti suaktyvėjus nekilnojamojo turto rinkai. Esą pokyčiai automobilių pardavimo versle pasireikštų maždaug po pusmečio, kai tai įvyks.

Šiai pozicijai nepritaria bendrovės „AutoTyrimai“ vadovas Robertas Cickevičius, kuris mano, kad statybų rinka – tik vienas iš daugelio įtaką darančių veiksnių.

Jis prognozuoja, kad 2011 m. bendra lengvųjų automobilių pardavimo rinka išaugs 12,5 proc. (iki 9 650 vnt.). Vertinant visą Baltijos šalių regioną, R. Cickevičius didžiausio proveržio laukia Latvijoje, nes ji iki šiol smuko žemiausiai.

Autoverslininkai, vardydami faktorius, padėsiančius sparčiau atsigauti mūsų šalies automobilių rinkai, įvardijo PVM ir kitų mokesčių lengvatas, ekologinio mokesčio įvedimo galimybę.

Kai kas prisiminė Vokietijos pavyzdį, kuri 2009 metais laikinai pritaikė subsidijų programą ir naujų automobilių pirkėjams, atgabenusiems savo senus laužus, įteikė 2,5 tūkst. eurų nuolaidą. Taip buvo nupirkta per milijoną naujų mašinų, daugiausia kompaktinės klasės. Vokiečiai, pasinaudodami nuolaida, mašinas aktyviai pirko ir kaimyninėje Lenkijoje.

„Akivaizdu, kad iki šiol Lietuvoje nėra jokios automobilių parko atnaujinimo programos – niekam nerūpi saugumas ir ekologija. Kol Lietuvos valdininkai negaus stipraus spyrio iš Europos Sąjungos, tol mūsų šalis bus Europos transporto laužynu“, – mano „KIA Auto“ vadovas Gintaras Kaukėnas.

Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas P. Ignotas sako, kad svarbiausia, jog valdžia nepateiktų „naujų išdaigų“ ir nepadidintų jau esamos mokesčių naštos.

„Išvysime permainų tada, kai bent jau psichologiškai nuo krizės atsigaus visa šalis. Aišku, tam tikra dalis žmonių pirko ir pirks naujas transporto priemones. Nebus taip, kad visi grįšime prie arklių ir dviračių“, – šmaikštavo „Subaru“ atstovės įmonės „JMA Centras“ direktorius Vykintas Kezys.

Lengvųjų asmeninės ir komercinės paskirties automobilių pardavimas Lietuvoje


MetaiSkaičius (vnt.)
20018 255
20029 480
20039 002 
200411 505
2005 13 376
200618 279
200725 712
200825 192
20098 291
20108 906
Šaltinis – „Autotyrimų“ duomenys