Etiketėje bus pateikta informacija apie tris eksploatacinius parametrus. Du iš jų yra susiję su aplinka (energijos vartojimo efektyvumas ir riedėjimo triukšmas), o trečiasis – su sauga. Taigi naujasis ES reglamentas reikalauja, kad prie kiekvienos parduodamos padangos būtų priklijuota etiketė su nurodytu pasipriešinimu riedėjimui (žr. toliau pateiktus išsamius paaiškinimus), išorinio riedėjimo triukšmo lygiu ir stabdymo keliu ant šlapios dangos (sukibimu su šlapia kelio danga).
Žadama, kad ši plataus masto iniciatyva padės vartotojams geriau suprasti padangų poveikį jiems patiems ir bendruomenei saugos bei aplinkos požiūriu. Reglamentas ypač reikšmingas tuo, kad jame pirmą kartą pasaulyje reikalaujama nurodyti duomenis apie padangų energijos vartojimo efektyvumą.
Kokia informacija nurodoma etiketėje?
Etiketė bus panaši į tą, kurią vartotojai jau yra įpratę matyti ant buitinių prietaisų. Joje bus nurodyta padangos kokybės klasė pagal tris eksploatacinius parametrus:
- pasipriešinimą riedėjimui, kuris reiškia poveikį degalų sunaudojimui – nuo A iki G klasės;
- sukibimą su šlapia danga, kai yra matuojamas stabdymo kelias ant šlapios dangos – nuo A iki G klasės;
- išorinį riedėjimo triukšmą, matuojamą decibelais (dB).
Ta pati informacija turi būti nurodyta padangų pirkimo sąskaitoje arba pridėta prie jos, kad galutiniai naudotojai galėtų geriau suprasti apie padangas ir jas palyginti, vadovaudamiesi jau minėtais trimis parametrais.
Siūlome išsamiau susipažinti apie tris eksploatacinių savybių kriterijus, nurodytus europinėje etiketėje.
1 kriterijus. Pasipriešinimas riedėjimui
Reikia turėti omenyje, kad iš kiekvieno sudeginto benzino litro į atmosferą išsiskiria 2,3 kg CO2, o iš kiekvieno litro dyzelino – 2,65 kg CO2.
Energijos vartojimo efektyvumas išreiškiamas koeficientu, apskaičiuotu dalijant bandymų įrenginio išmatuotą pasipriešinimą riedėjimui ir padangos apkrovą bandymo metu. Naujojoje etiketėje energijos vartojimo efektyvumą simbolizuos raidė spalvinėje skalėje (panašiai kaip ant buitinių prietaisų arba naujų automobilių) po standartine, Europos Sąjungos nustatyta energijos vartojimo efektyvumo piktograma.
Yra septynios energijos vartojimo efektyvumo klasės – nuo A (didžiausio efektyvumo) iki G (mažiausio efektyvumo), kurių reikšmė skiriasi tik tuo, kad sumontavus konkrečiame automobilyje visą A klasės padangų rinkinį degalų sąnaudas galima sumažinti iki 7,5 proc., palyginti su visu G klasės padangų rinkiniu.
2 kriterijus. Sukibimas su šlapia danga
Stabdymo kelias matuojamas pagal standartinę procedūrą, lyginant vienai ar kitai klasei priskirtiną padangą su standarte apibrėžta kontroline padanga. Dviejų atstumų (bandomos padangos ir kontrolinės padangos) santykis lemia etiketėje nurodytą padangos klasę pagal sukibimą su šlapia danga.
3 kriterijus. Išorinis riedėjimo triukšmas
Kadangi padangos prisideda prie transporto keliamo triukšmo, kuris pasižymi didžiuliu neigiamu poveikiu, naujojoje etiketėje nurodytas padangos išorinio riedėjimo triukšmo lygis, o ne tas triukšmo lygis, kurį jaučia automobilyje sėdintis vairuotojas. Išmatuotoji vertė yra nurodyta decibelais (dB) ir vaizdiniu simboliu – viena, dviem ar trimis juodomis bangomis, priklausomai nuo triukšmo lygio atitikties ES standartui.